Most znajduje się na linii kolejowej 371 z Wolsztyna do Żagania , zbudowany został w 1905 roku przez firmę Beuchelt&Co (Fabrik für Brückenbau und Eisenkonstruktionen Beuchelt – Fabryka Mostów i Konstrukcji Stalowych Beuchelt)
Most dzielnie służył aż do 1994 r. kiedy to nastąpiło zamknięcie odcinka Wolsztyn - Nowa Sól dla ruchu pasażerskiego.
Przęsła mostu zaprojektowano w formie kratownicy równoległej - co wówczas było już konstrukcją droższą (ze względów ekonomicznych stosowano już z powodzeniem kratownice paraboliczne). Na obu końcach mostu umieszczono na filarach po dwa zespoły ceglanych strażnic - blokhauzów w formie neogotyckich wież. Dwupiętrowe budynki umieszczone po obu stronach toru miały między sobą komunikacje naziemną (na wysokości toru) jak i podziemną. W kondygnacji przyziemnej mieściły się także, oprócz pomieszczeń bojowych, pomieszczenia socjalne i magazyny. Miały też własne ujęcia wody ze studni. Druga kondygnacja pełniła tylko funkcje bojowe. Komunikację między kondygnacjami zapewniała metalowa drabina.
Środkowe przęsło mostu zostało wysadzone 3 lutego 1945 roku przez cofające się wojska niemieckie. Po wojnie most został odbudowany w 1955 roku. Wcześniej rozebrano część nadziemną blokhauzów po wschodniej stronie źródło
Długość przęsła nurtowego wynosi dokładnie 100,01 m. Nie da się go w całości przejść, w pewnym miejscu brakuje ok 5 podkładów kolejowych i zamiast nich są deski... jednym słowem przejście jest tylko dla wariatów.
Weszliśmy na most od strony wsi Bobrowniki i przeszliśmy ile się dało :)
Później autkiem przejechaliśmy się do wsi Stany i w ten sposób most jest "kompletny" :)
Nie powiem żeby chodzenie po nim było bezpieczne... zaciskamy zęby i idziemy. O ile przejście "tam" odbyło się w miarę płynnie to z etapem "z powrotem" już miałam lekki problem. Jakiś strach mnie obleciał czy co?
| 1 |
| 2 |
| 3 |
| 4 |
| 5 |
| 6 |
| 7. Nie Pawełku, nie mogłam trzasnąć go rybą :P |
| 8 |
| 9 |
Widok od strony wsi Stany. Teoretycznie można podjechać pod sam most, ale jest to droga mocno ekstremalna. Lepiej zrobić krótki spacer i nacieszyć oko przyrodą.
| 10 |
| 11 |
| 12 |
| 13 |
| 14 |
| 15 |
| 16 |
| 17 |
http://www.youtube.com/watch?v=MSqFcA6QGt4
No to rewanż masz zaliczony :) Tam jeszcze mnie nie widzieli :) Super miejsce ...
OdpowiedzUsuń:) Weź wygodne buty i w drogę...
UsuńZnam historie tego mostu z telewizji.
OdpowiedzUsuńSzkoda, że w jego sprawie nic się nie dzieje, bo to faktycznie ciekawy obiekt.
Ciekawa konstrukcja i niezwykła długość. Ile ona wynosi?
Całe 642 metry :) Niektórzy rozsiewają plotki,że to najdłuższy most żelazny w Europie... ale to nie jest prawdą (jest taki co ma 3 tyś :) Były plany żeby go wyremontować i podpiąć pod kolej retro z Wolsztyna, ale wszystko rozbija się o pieniądze :(
UsuńŁadny obiekt, szkoda, że już nie służy kolei.
OdpowiedzUsuńBardzo fotogeniczny obiekt z tego mostu. :)
OdpowiedzUsuńKapitalnie go pokazałaś, aż żal, że nie mogłam zobaczyć..
OdpowiedzUsuńSuper obiekt! Że też mnie jeszcze na żadnym takim moście nie było...
OdpowiedzUsuń@Zofijanna
Jak dla mnie, to dobrze, że się nic nie dzieje. Jest, można go oglądać, podziwiać. Jak człowieki się za niego wezmą to będzie po moście :P
Przy okazji - zapraszam do mnie www.invictum.cba.pl
Tematyka podobna ;)
Chciałbym Wam wszystkim zainteresowanym polecic stronę https://www.metaltech.pl/zabezpieczenia-antykorozyjne/ . Znajdziecie na niej ofertę firmy, produkującej m.in. : konstrukcje z metalu.
OdpowiedzUsuńTa stalowa konstrukcja robi wrażenie
OdpowiedzUsuń